Helt otroligt vad mycket socker det finns i mycket av vår mat, och dom största bovarna är tydligen färdigpaketerad och processad mat. Men man får verkligen vara på sin jakt, socker finns i många olika utföranden och har många olika namn, och vill man inte överkonsumera denna söthet så gäller det verkligen att hålla korpgluggarna öppna.

I och med att någon typ av socker tydligen ska finnas med i det mesta numera, och det blir lite klurigare att hitta alternativ som inte innehåller socker, så gör jag en snabb liten lista med lite olika namn på sockret och dess ”familj”.

Vi börjar med det enklaste, namn på ”det vanliga sockret”.

druvsocker, farinsocker, fruktsocker, invertsocker, palmsocker, mjölksocker, råsocker, rörsocker

Sen har vi lite söt sirap med olika namn

fruktossirap, glukossirap, high fructose corn syrup, invertsockersirap, oligofruktossirap, sorbitolsirap, stärkelsesirap

Sedan har vi lite andra namn på socker och sötningsmedel

dextros, galaktos, glukos, honung, inulin, isomaltulos, laktos, laktulos, malt, maltodextrin, maltos, maltextrakt, maltotrios, mannan, melass, tagatos, trehalos

Sist men inte minst, sötningsmedel med respektive E-nummer

E 420 sorbitol (glucitol), sorbitolsirap
E 421 mannitol
E 950 acesulfamkalium, acesulfam-K
E 951 aspartam
E 952 cyklaminsyra, cyklamater
E 953 isomalt
E 954 sackarin, sackarinater
E 957 taumatin
E 959 neohesperidindihydrochalcon, neohesperidin DC
E 961 seotam
E 962 salt av aspartam och acesulfam (Twinsweet)
E 964 polyglycitolsirap
E 965 maltitol, maltitolsirap (Lycasin)
E 966 laktitol
E 967 xylitol, björksocker
E 968 erytritol

Med alla dessa e-nummer och olika namn på denna fantastiska fett-och-sjukdom-skapare så kanske ni känner er lite mätta på socker redan nu? med all rätt i så fall.

Socker är inte bara en vikt-bov som kan göra oss tjocka och trötta. Socker har också en tendens till att försura vår kropp och skapa en miljö som är högt uppskattad av diverse olika sjukdomstillstånd, fetma är bara ett av dom som kan leda mot en snabbare död.

Fruktsocker i form av frukt och bär var helt okey att äta dock, det är det snabba sockret som är det farliga sockret och frukter innehåller fibrer vilket gör att kroppen tar hand om det på ett annat sätt. Det blir till energi i kroppen i stället för att lagras som fett.

Detta har varit en liten snabbgenomgång av socker och sötningsmedel. Inlägget är mest tänkt att vara en snabb hjälp för att lätt hitta e-nummer och industrins olika namn för sockerarter och sötningsmedel. Känner ni att listan behöver tilläggas är det bara att skriva i kommentarerna det ni tycker saknas, så kompletteras vi listan allteftersom.

(Visited 9 times, 1 visits today)